הרצאה 4 תולדות הג'אז 1939 - 1954

הנושאים בהם עוסקת ההרצאה :

לקראת סוף שנות השלושים השפל הגדול בארה"ב מתחיל להחלש ואופטימיות חדשה מורגשת באוויר. 30 מיליוני תקליטי סווינג נמכרים מעידים על תעשייה מוזיקלית משגשת. תזמורות הסווינג מארחות כוכבים שבבקרוב יפצחו בקריירה עצמאית ויחברו לנגן יחדיו מחוץ למסגרת התזמורות הגדולות:

צ'ארלי קריסצ'יאן - חלוץ נגני הגיטרה החשמלית בג'אז מגיע מקנזס סיטי, חובר עם בני גודמן וביחד מנגנים בשישיה המפורסמת עם ליונל האמפטון על ויברפון.

אלה פיצג'רלד אשר מצטרפת לתזמורת של צ'יק ווב בשנת 1935 מזניקה את התמורת המבריקה לשיאים חדשים. ווב נפטר בשנת 1939, אך התזמורת שלו ממשיכה יחד עם אלה להיות סיפור הצלחה. 

בילי הולידי אשר שרה עבור התזמורת של קאונט בייסי מצטרפת לתזמורת של ארטי שאו, אך מתחילה להתעייף מתלאות הדרך, קצה בגזענות בה היא פוגשת מכל כיוון  ומהצורך שלה לבדר קהל רוקדים ומחליטה לפצוח בקריירה עצמאית.

"קפה סוסיאטי" בניו יורק הוא המועדון הראשון אשר מעז לערב במוצהר קהל שחור ולבן החל משנת 1938. בילי הולידי מופיעה שם בערב הפתיחה וממשיכה לשיר שם באופן קבוע במשך שנה שלמה. 

 בשנת 1938 דיוק אלינגטון מצרף לשורותיו פסנתרן צעיר מפיצבורג בשם בילי סטרייהורן - ומנקודה זו מתחיל אחד משיתופי הפעולה הפוריים והמוצלחים ביותר בתולדות הג'אז שנמשך שלושים שנים. עם חוזה הקלטות ב RCA הצמד מפיק שלאגרים ברמה אומנותית גבוהה מאד. 

בשנת 1940 במועדון מינטונ'ס פלייהאוס נפתח מנהג חדש: "ערב סלבריטאים". מידי שני בערב, מוזקאי ג'אז יכולים להתארח במועדון, לשתות ולאכול כאוות רצונם ולהשתתף בג'אז סשן. כעת, מוזקאים יכלו לנגן את המוזיקה שהם באמת רוצים לנגן, מבלי להיות מחוייבים לקהל רוקדים או למנהל תזמורת. באסטתיקה החדשה מוזקאים דחפו אחד את השנים לקצה יכולתם בתחרויות על בסיס חברי אשר מטרתם התעלות אומנותית. על במה זו מככבים: צ'ארלי קריסצ'יאן על גיטרה חשמלית, קני קלארק על תופים בסגנון נגינה מהפכני, מרי לו וויליאמס על פסנתר, בן וובסטר ולסטר יאנג על סקסופונים, רוי אלדרידג' על חצוצרה, ת'לוניוס מונק על פסנתר ואורח צעיר בעל יכולות מבריקות: ג'והן בירקס גילספי המכונה "דיזי". 

דיזי גילספי חצוצרן מבריק בעל יכולות טכניות נדירות מפתח אהבה ייתרה לתיאוריה מוזיקלית ומביא את הידע הרב שצבר אל הנגינה המתוחכמת שלו. 

בשנת 1941 ארה"ב מוצאת את עצמה עמוק בתוך מלחמת העולם השנייה ובגיוס החיילים, רבות מהתזמורות אשר בארה"ב מדלדלות  מהנגנים הטובים שלהם. צבא ארה"ב מקים תזמורות מטובי הנגנים המגוייסים - להעלאת מורל החיילים המשרתים בקו הקדמי וחורטת את הג'אז על דגלה כסמל לדמוקרטיה המובילה בעולם. 

הג'אז מוחרים על ידי הנאצים באירופה עוד מאמצע שנות השלושים, אך הוא חיי ופועם במחתרת: בצרפת עולים שני כוכבים: ג'אנגו ריינהארדט ממוצא צועני על גיטרה וסטפן גראפלי על כינור.

לעולם הג'אז עומד להכנס שחקן מפתח אשר הולך להצעיד אותו למהפיכה חדשה: צ'ארלי פארקר המכונה בירד. 

בירד נולד ב 1920 בקנזס סיטי, החל לנגן סקסופון בצעירותו ולחקות את אומני הג'אז והבלוז בעיר הולדתו. נגינתו מתוחכמת מאין כמוהה: סאונד מבריק וחסר רחמים, שליטה בכלי, נגינה מהירה של מלודיות מפותלות ומורכבות קצבית אשר לעיתים מבלבלת את חברי ההרכב. אך לצד הצלחה מקצועית פנומנאלית סיפורו של בירד הוא טרגדיה אנושית מצמררת. ילדות קשה וטראומת בגרות מדרדרת אותו להיות צרכן סמים כבדים כבר מגיל 17.  פגישתו עם דיזי גילספי משנה לעד את פני הג'אז וההפריה ההדדית בניהם מצמיחה את סגנון ה"בי-בופ". בג'אם סשנים במועדונים כמו מינטונז' פלייהאוס ולאחר מכן במועדונים ברחוב 52 מהפיכת הביבופ מרחיקה מהג'אז את חובבי הריקודים ומביאה את הג'אז לרמות אומנותיות גבוהות ומורכבות שלעיתים רק מוזקאים יכלו להבין. 

לצד עלייתו והצלחתו של בירד מתרחשת הידרדרות טראגית במצבו הפיזי והמנטאלי עקב צריכה של סמים ואלכוהול. מצבו הגופני של בירד הביא למותו בשנת 1954 והוא בסך הכל בן 34. עולם הג'אז איבד את אחת מדמויות החשובות ביותר בעיצוב השפה המוזיקלית. הקלטות מועטות ונדירות של בירד נותרו אחריו אך הן מהוות מאז את אבני הבניין החשובות להגדרת שפת האלתור. Bird Lives ! 


מושגים בהם עוסקת ההרצאה:

ג'אם סשן - מפגש נגנים על בסיס מאולתר ואקראי כמעט, בו הם מאלתרים קטעים שהם נחלת הכלל, מבלי הצורך להתחשב בקהל רוקדים. הג'אם הצמיח אסטתיקה מוזיקלית חדשה אשר אינה כפופה לתכתיבים. 

מתחים וגישה כרומטית - צלילים אשר אינם חלק מצלילי האקורד ואשר משמשים ל"התפתלות" סביב לצליל האקורד והעשרת האלתור. 

קיקס - "בעיטות" הדגשים קצביים אשר היו מנוגנים במקור על ידי נגני התופים כתגובה לנגן המאלתר.






קטעים להם האזנו במהלך ההרצאה בג'אז: 

A Tisket a Tasket  - Ella Fitzgerald

Strange Fruit _ Billie Holiday

Evidence - Thelonious Monk

Dizzy Atmosphere - Dizzy Gillespy

Cherokee - Charlie Parker

Take the A Train - Duke Ellington Orchestra

Sweet Georgia Brown - Django Reinhardt & Stephan Grapelli

Koko - Charlie Parker

I Got Rhythem - Ethel Waters

Dexterity - Charlie Parker

The Fllintstones 

Just Friends - Charlie Parker

Hot House - Charlie Parker and Dizzy Gillespy

Take the A train - Ella Fitzgerald 



Bird Lives !!!  




Comments