מוזיקה - וידאו



soundcloud ג'אז

מוזיקה מקורית   



    
הקשיבו למוזיקה מקורית, הופעות חיות והקלטות אולפן באתר SoundCloud  



Saruta Ma Ofelia© 

סיפורו המוזר של מאריוס תיאודורצ'קו (יצירה מקורית מאת רז יצחקי)

מאריוס נולד בשנת 1965 למשפחה צוענית בבוהמיה שברומניה. אביו ואימו עבדו כמוזיקאים נודדים למחייתם והתפרנסו בדוחק. למרות שלא קיבל חינוך פורמאלי החל להופיע כבר בהיותו ילד כזמר הצעיר ביותר בלהקה בה עבדו הוריו. הוא השתלם עם השנים בנגינת גיטרה, אקורדיון, וכינור. בהיותו בן חמש עשרה נתגלגל לידו תקליט של אמן הגיטרה ג'אנגו ריינהרדט – צועני גם הוא, וכך נחשף בפעם הראשונה בחייו לג'אז. בשנים הבאות החל להתמקד בנגינת ג'אז באופן עצמאי בעיקר מהקשבה לתקליטים. בגיל שמונה עשרה, כבר ניגן ג'אז בבתי קפה ומסעדות בבוקרשט בהרכבים שיצר עם חברי ילדותו הצוענים. לימים,  קיבל שיעורי פסנתר פרטיים מבעל המסעדה בה ניגן, אשר היה נגן ג'אז מקצועי בעברו. מאריוס התמחה בנגינת טריו. בשנת 1990 קיבל מלגה חלקית מ Manhattan School of music אשר בניו יורק. במהלך לימודיו בארה"ב גיבש את הצליל הייחודי לו, אשר שילב ג'אז מודרני בסגנון אירופאי ( ECM) ומוזיקה עממית רומנית. בשנת 1996 הוציא עם השלישייה שלו את התקליטור "לובן הירח" באופן עצמאי. מאריוס חזר לרומניה לאחר שמיצה את אשרת השהייה בארה"ב, עבד במספר עבודות כפסנתרן וכמעבד בעסקי הבידור בבוקרשט. מאז, פרסם עוד שלושה תקליטורים עם הרכבי ג'אז שונים. למרות כישרונו הרב וגישתו האומנותית הייחודית, חיי חיים של דוחק, בשל מיעוט הביקוש להופעות ג'אז בארצו.

בשנת 2006 נעלם מאריוס באופן פתאומי. איש לא ידע לאן נעלם. בשנת 2007 נמצאה גופתו קבורה ביער כ 25 ק"מ צפונית לבוקרשט.


קטעי ביקורת מן העיתונות על הופעתו של מאריוס:

"הקהל השוויצרי עושה לעיתים טעויות, הערב הוא החמיץ הופעה נהדרת של הרכב חדשני. באולם הקונצרטים של בית התרבות של ראיינך, הופיע קהל מצומצם של כשלושים אנשים. שאר 120 המקומות באולם נשארו ריקים כנראה בשל משחק הנבחרת השוויצרית מול בלארוס (בו הפסידה 1:5). הרכב הג'אז "קרני הלבנה" של מאריוס תיאודורצ'קו האמן הרומני הלהיט את הרוחות בעצמות רגשיות נדירות. השלישייה הציפה את האולם, במוזיקה אנרגטית, רגשנית ומרגשת. הטיפול המעמיק בהרמוניה, שלעיתים נשמעה כאילו לקוחה מתוך יצירות של דביוסי או רוול, ומצד שני נשמעו מודאליות כיאה למנגינות עממיות רומניות – היו בעלות סאונד חדשני ומסקרן. המנעד נע בין קטבים שנשמעו לעיתים כמו תפילות עממיות חרישיות וכואבות, ועד לזעקות אקסטזה שיאות להרכב רוק. כל זאת במסדרת טריו אקוסטי. כאמור, הפסד כפול לקהל השויצרי". זיגפריד פון קארייאן - "ראיינך צטונג", ריינאך – שוויץ, 2.8.1996.

 

ביקורת עיתונות לא ידועה כפי שנמצאה בדירתו הריקה של תיאודורצ‘קו:

"...תיאודורצ'קו ניחן בכישרון מהסוג הלא נכון. הוא מלא בצ'ארם, עיניו משדרות להט, תנועות גופו כמעט ארוטיות בעת נגינתו על הפסנתר, אך עם זאת, מעבר למעטה האקזוטי משהו של הופעתו, אין עומק מוזיקלי אומנותי הנדרש כדי להחזיק ערב שלם....לטעמי, זוהי שרלטנות לשמה, וניצול ציני של הצבע האותנטי של המוזיקה מתוכה צמח – מוזיקת הכפריים הרומנית...."

 

קטע עיתונות רומנית במדור פלילים:

"משטרת בוקרשט פענחה השבוע תעלומה בת שנה. גופתו של גבר כבן 40 נמצאה ביער גלוק צפונית לבוקרשט יד יציאה מספר 34 מכביש 27 צפון. הגופה במצב ריקבון בינוני זוהתה כשייכת למוזיקאי הג'אז מאריוס תיאודורצ'קו. מאריוס נרצח בדקירות סכין שננעצו בפלג גופו העליון. חקירת המשטרה הובילה אל חבר ילדותו—גוארן דאבידוביץ' אשר כנראה הודה בביצוע העבירה. על פי החשד, דאבידוביץ‘ רצח את תאודורצ‘קו לפני כשנה וטמן את גופתו באדמה, כי חשד שניהל רומן בסתר עם בחירת ליבו—אופלייה.

תיאודורצ'קו פרסם בשנת 2004 את הקטע SMO, ראשי התיבות של Saruta Ma Ofelia  (נשקיני אופלייה). הקטע המוזיקלי לכאורה מגלל את סיפורו של סב המספר את ”כיפה אדומה“ לנכדתו, אך חשדותיו של דאבידוביץ‘ היו  כי היצירה היא בעצם שיר אהבה מוסווה שתיאודורצ‘קו כתב עבור אופליה, אשתו של דאבידוביץ‘. מאז פרסום היצירה עלתה חברותם של השניים על שרטון וחבריהם המשותפים העידו כי מריבות וויכוחים היו מנת חלקם. את תגובתה של אופלייה לא ניתן היה לקבל. כאמור, דאבידוביץ' נעצר וממתין כעת למשפט."

קארלו וי-וארדי – "בוקרשטי קאפלישי" – בוקרשט – רומניה, 2.11.2007.

MP3 Player

הגאדג'ט שהוספת אינו חוקי

הקשיבו ל  S.M.O - Saruta Ma Ofelia באתר Soundcloud.