ג'אז - פס הקול של המאה העשרים
סדרות הרצאות מוזיקה
ג'אז התפתח משירת העבדים השחורים, דרך הרֶגְטָיים, הבְּלוּז, הסְווינג והבִּיבּוֹפּ והפך עם השנים לסגנון-על.
הג'אז הוא גם סיפור חייהם של אמניות ואמנים אמיצים בעלי צורך עז לביטוי אישי ולפריצת מסגרות - יוצרות ויוצרים שמעולם לא הפסיקו לקרוא תיגר על מסורות, מוסכמות ועל גבולות.
סיפורו של הג'אז מגולל את סיפורה של המהפכה החברתית העצומה שהתחוללה במאה העשרים: הג'אז צמח כביטוי תרבותי ששיקף תהליכים פוליטיים ותרבותיים וצבע אותם בצבעים ססגוניים.
המפתח להבנת הג'אז מצוי בהבנת ההקשר למהפכה זו.
-
מהו הרקע החברתי והתרבותי שמתוכו צמח הג'אז?
-
מיהם האומנים הבולטים ומהו ייחודם?
-
מהו סוד הקסם האמתי של תרבות הג'אז?
סדרת ההרצאות מיועדת לכל חובבי המוזיקה, מלווה במצגות עשירות, קטעי וידאו ושמע נדירים והדגמות חיות בפסנתר על הבמה.
ניו אורלינס
קריאולים, לבנים ועבדים
1810-1890
ניו אורלינס של תחילת המאה התשע-עשרה, היא עיר תוססת של מציאות קוסמופוליטית טעונה ונדירה. ברחובות העיר בליל צלילים: שירת העבדים השחורים, הגוספל, הבלוז והרגטיים מתערבבים עם סגנונות מוזיקליים אירופאים.
ההתנגשות הפוליטית-חברתית תייצר סגסוגת מוזיקלית שטרם נשמעה. זו עומדת לשנות את פניה של ההיסטוריה המוזיקלית לעד. סגנון חדש נולד: הג׳אז.
מי רוקד כבר למעלה ממאה שנים בכיכר קונגו, ומה עושה קריאולי סנוב עם בן עבדים בחצות הלילה?
המקום הלוהט ביבשת
1890-1915
ברובע החלונות האדומים של ניו אורלינס ובמועדוני לילה חשוכים מנגנים סידני בשה וג׳לי רול מורטון צלילים שטרם נשמעו כמותם בעולם המערבי – מלאי תשוקה ותעוזה, חצופים וקופצניים. הם גם מלווים בריקודים פרובוקטיביים - ביטוי אותנטי לחיי הלילה הסוערים.
איך קשורה תרבות הווודו לעולם הג'אז? ועל מי בדיוק שומר פסנתרן קריאולי ברובע החלונות האדומים?
החיידק משתולל -
לשיקאגו וניו יורק
1910-1920
מאות אלפי שחורים מהגרים למדינות הצפון בחפשם אחרי חיים חדשים. איתם, גם הג׳אז עושה מסע.
קינג אוליבר, ליל הארדין, בסי סמית׳ וסידני בשה, כובשים את שיקאגו ואת ניו יורק. הם עומדים לעצב לעד את עתידה המוזיקלי של אמריקה.
תקליטי הג'אז הראשונים החל מ 1917 מעוררים שיגעון לאומי, כשבני נוער ברחבי היבשת מאמצים את מוזיקת הריקודים הקצבית למורת רוחם של הוריהם.
האם מישהו יצליח לעצור את הטירוף?
ניצוצות של גאונות -
מנהיגי תזמורות וסולנים
1920-1929
חוקי היובש שאוסרים על צריכת אלכוהול עושים פעולה הפוכה. בחסות המאפיה צצות מאורות אלכוהול שמציעות שפע של ג׳אז משובח כמוזיקת רקע לאומה משולחת רסן.
זוהי שעתם היפה של מנהיגי תזמורות כמו פלצ׳ר הנדרסון ודיוק אלינגטון. את'ל וואטרס ולואי ארמסטרונג פורצים מסגרות וסוחפים איתם קהל מעריצים.
מה קרה כשלואי שכח את המילים, ואיך קשור אל קפון לפופולאריות של הג'אז?
שפל כלכלי וריקודי סווינג
1929-1940
בתקופת השפל הכלכלי הגדול, מיליוני אמריקאים מוצאים את עצמם ללא קורת גג או מקור פרנסה. הצעירים מוצאים מזור לדיכאון בריקודים - וכך צצות להן תזמורות הסווינג.
בני גודמן, דיוק אלינגטון, פלטצ'ר הנדרסון, קאונט בייסי, יריקדו את אמריקה עם כוכבים כמו אלה פיצג׳ראלד ופראנק סינטרה.
מי הם באמת סולטני הסווינג, ומי מהם ניצח בסופו של דבר את קרב המאה?
הכינו את נעלי הריקוד לסווינג מרקיד.
רוחות של שינוי
ואליטיזם סגנוני
1938-1945
עם תום מלחה״ע 2, תם גם עידן הסווינג. לא עוד מוזיקה לריקודים, הג'אז הופך לאמנות גבוהה - עבור אניני טעם.
בילי הולידיי, קוֹלְמָן הוֹקינְס תֶ׳לוֹניוס מוֹנְק מותחים את גבולות הגזרה של המסורת הקיימת. גולת הכותרת האמנותית הם הסולנים שמשתמשים במוזיקה הקיימת כחומר גלם ליצירה מקורית.
מי חשוב יותר: המלחינים או המבצעים?
ביבופ - שמישהו יעשה סדר בבלאגן?
1945-1950
במועדון קטן בניו יורק מתחילה סצנה חדשה. השפיצים של סצנת הג'אז מצטופפים בהרכבים קטנים. הם מנגנים מוזיקה המאתגרת את השומעים וגם את השותפים. צ'ארלי פארקר, דִיזִי גילֶסְפי מֶרי לוּ וויליאמְס וחבריהם, הם נושאי הדגל של הג'אז החדש, המתוחכם והמורכב.
זוהי נקודת אל-חזור עבור ההגדרה של האסתטיקה של הג'אז כאמנות גבוהה.
איך מקשיבים לביבופ? למה זה נשמע אחרת? האם בכל הבלגאן הזה יש בכלל סדר? (תחזיקו חזק, זה הולך להיות מהיר...)
קול ג׳אז, השקט שאחרי הסערה
1949-1956
גיל אוונס, ג'רי מאליגן, לי קוניץ ומיילס דייויס שוקדים על אסתטיקה חדשה: קוּל ג׳אז. זהו אנטי-תזה לביבופ: רגוע ושליו, מלווה בהרמונות אימפרסיונסטיות ובנגינה לירית. בין נציגיו שמגיעים מהחוף המערבי בולט דייב ברובק.
מה הוא סוד קסמו של Kind of Blue ? והאם זה קוּל להקשיב לקוּל?
פוסט בופ והארד בופ
זרמים חדשים של אסתטיקה מוזיקלית
1954-1959
ג'והן קולטריין, ווס מונטגומרי, סְטֵן גֵטְס, מיילס דייויס ארט בלייקי ושליחי הג'אז - מפתחים תתי-ז'אנרים חדשים. הם משלבים בלוז, קול, הארד בופ, הזרם השלישי, ועד פיתוחי הרמוניה חדשניים כמו הג'אז המודאלי.
ביצועים של נגנים והרכבים נוסקים לשיאים חדשים ומקבעים סטנדרטים חדשים - אשר ישפיעו על כל העתיד לבוא.
כיצד קשור בנם של מהגרים יהודיים מקייב לפסנתרן שחור מקנדה, ומה קרה כשסוני קלארק התגרה בג'ו ג'והנס?
פורצים גבולות לקראת סוף שנות ה 1950׳
1954-1961
בניו יורק צצות תזמורות רב גזעיות אשר שילבו בין הג'אז ומוזיקה לאטינית. הם ניגנו מאמבו, רומבה, צ'ה צ'ה צ'ה, סון-מונטונו ומרנג וסללו את הדרך לסצנה של סאלסה לאטינית לוהטת.
עולה גם נסיון מהפכני לחבר בין שני העולמות: ג'אז ומוזיקה קונצרטנטית מערבית בצורתו של "הזרם השלישי".
למה צרח דיזי גילספי "חמאה!", והאם מיילס הצליח להלחים בין ג'אז למוזיקה הקלאסית?
אוונגרד, ג׳אז חופשי לצד הזרם המרכזי
1959-1964
ארצות הברית שלאחר מלחמת העולם השנייה ובעידן האטום, היא מקום שסוע מבחינה חברתית.
צ'ארלי מינגוס ונינה סימון משמיעים קולות מחאה בוטים ורמים ומגייסים את הג'אז לאמירה פוליטית נחרצת.
אורנט קולמן יוצר ג'אז חופשי טעון במטען רגשי כבד. ג'והן קולטריין קורא תיגר על מסורות בנגינת אוונגרד וירטואוזית עוצרת נשימה.
מי העיף את אורנט קולמן מהבמה שלו ואמר לו שלא יחזור, ולמה מינגוס תלש מיתר מהפסנתר של הנגן שלו? כמה חופשי הוא הג'אז החופשי, והאם תוכלו לעמוד בזה?
הרכבי העל וההפתעה הברזיליאית
1962-1969
הרכבי-על של מיילס דייויס, אוסקָר פיטרסון, ביל אוונס, ושל הָאנְק מוֹבְּלי, נוסקים לשיאים אמנותיים מונומנטאליים בעולם הג'אז.
בני טיפוחיו של דייויס: הֶרְבִּי הֶנְקוֹק, וֵוין שוֹרְטֵר ג'ו זאוִוינוּל וצ'יק קוֹריאָה הופכים לפורצי דרך עצמאיים בעלי אמירה ייחודית
שיתופי פעולה של סְטֶן גֶטְס עם אנטוניו קארלוֹס ג'וֹבִּים ואָסְטְרוּד ג'ילְבֶּרְטוֹ מצמחים את הבּוֹסָה נוֹבָה הברזילאית השקטה והאקזוטית.
מה היתה תגובתו של אנטוניו ליופיה של הלוייזה הצעירה? ואיזה ג׳וק נכנס לראש של זאווינול?
כמה רעש אתם עושים? פאנק, ופיוז׳ן ג׳אז חשמלי
1970-1975
מוזיקאי ג'אז נושאים ענייהם אל המוזיקה הפופולארית של דור הפרחים.
הג'אז מתחשמל ועובר שינוי מהותי: גיטרות עם דיסטורשן, באסים ופסנתרים חשמליים, סינטיסייזרים ובעיקר - ווליום אדיר.
מיילס דייויס, "תזמורת מהאבישנו" של ג'והן מקלוכלין ו"תחזית מזג האויר" של זאוויננול עורכים את המהפיכה הבאה שתשפיע על כל מה שעתיד לבוא בג'אז.
מי חישמל את החצוצרה של מיילס, מה הוליד המפגש בין חלילן הודי ונגן גיטרה חשמלית וירטואוז מהאיים הבריטיים ולמה ג'יימס בראון מרגיש כל כך טוב?
מוזיקת עולם ועידונו של הרוק
1975-1979
מוזיקה הודית, ברזילאית-עממית ואפילו טאנגו ארגטניאי זולגים אל הג׳אז.
הפיוז'ן (ג'אז-רוק) מתחיל להתעדן עם אמנים עולים כמו פאט מאת'יני וג'אקו פאסטוריוס. פסנתן אמריקאי צעיר בשם קית' ג'ארט בועט במוסכמות המסורתיות ועומד להפוך לאחד ממובילי מהפיכה נוספת.
יש אפילו הפתעה של הרכב ג'אז-רוק מישראל..
מה עשה פאט מת'יני עם 5000 הדולרים שאבין נתן לו, מה הקשר בין אורוגון ובין בומביי, ולמה ז'אקו מנגן לבד קטעים של פארקר?
קרבות הטיטאנים
1980׳
לג'אז יש שורשים ברורים, אך האם יש לו גבולות? כשנדמה שאי אפשר לחדש יותר, נרקחות לפילוסופיה של הג'אז - סָאלְסַה מסָאנְטוֹ דומינגו וקוּבָּה, רֶגֶאי מגָ'מָייקָה, סָמְבָה ברזילאית, רָאגוֹת הודיות ואפילו כליזמר יהודית.
מנגד, טוענים שמרנים כמו ווינטון מרסאליס - כנגד ההתרחקות מהמסורת השחורה ש - "זה לא ג'אז".
מי ינצח במאבק על הגדרת גבולותיו של הג'אז המודרני? מי כמעט חטף אגרוף על הבמה של מיילס דייויס ומה עושה יהודי בציציות עם קוברה?
רטרו מודרני שנות ה 90׳
1990׳
גְרוּב פָאנְקִי ובִּיטִים אלקטרוניים משתלבים עם מסורות מעולם הג'אז בהפקות האולפן המבריקות של שנות התשעים. סאונד מלוטש כבש גם את הבמות בכיכובם של הרכבי העל של פאט מת'יני, היֶילוֹ ג'אקטס, ג'ושוע רדמן, מאדסקי מארטין וודס וקני גארט.
מה עושות הצרעות באפריקה, ולמה ג'ושוע לא הגיע ליום הראשון ללימודים בהארווארד?
העידן המודרני -
שנות ה 2000׳
2000-2022
הכל אפשרי בעידן המודרני בו הגבולות המגדירים את הג'אז מטושטשים עד לא-קיימים. העולם הוירטואלי של הרשת מאפשר לאמני ג'אז השראה והשפעה הדדית נטולת מגבלות פיזיים.
הג׳אז המודרני מדהים בססגוניותו – ועדיין שומר על אותה פילוסופיה.
דיאנה קראל, הירומי אואהארה, בראד מאלדאו, מאריה שניידר, אספרנזה ספולדינג, טיגראן המאסייאן, סנאקרי פאפי – יעיפו אתכם רחוק רחוק...
האם זה הסוף? או שמא זו רק ההתחלה?