top of page
Search
  • Writer's pictureרז יצחקי

איך ללמוד לנגן קטעי ג'אז (חלק א)

Updated: Jul 10, 2022

כל הטיפים לאלתור מתוך הספר - המדריך לג׳אז




שלב ראשון - יסודות המבנה: מנגינה, שורשים ואקורדים.


חלק חשוב בתהליך הלמידה שלכם בעולם הג'אז מושתת על נגינה של קטעי ג'אז מוכרים. אותם "סטנדטרים" שכל אמן ג'אז מכיר אשר מאד נפוצים בג'אם סשנים. תהליך הלמידה של קטעי ג'אז שונה בתכלית ממסורות מוזיקליות שונות. אתם יודעים איך זה, ברוב המכריע של המקרים, הוראות הנגינה אשר בדף התווים רחוקות מאד ממה שאתם מתבקשים לעשות הלכה למעשה בהרכב המוזיקלי שלכם. המנגינה כתובה בקווים כלליים, האקורדים מסומלים באותיות ובמספרים, תפקידי הנגנים לרוב אינם כתובים. יותר מזה, במקרים רבים, אתם מתבקשים לנגן בעל פה קטעים מוכרים. ואז בכלל, כל המבנים המוזיקליים אמורים להיות אצלכם בראש מוכנים לביצוע מיידי על הכלי: המנגינה, המהלך ההרמוני, פרישות האקורדים וכו'..


אזניים...


אם כן, ברור שאנחנו לא מצפים להוראות נגינה מדוייקות כמו שנמצא למשל בספר סונאטות של היידן. מה שהחליף את דפי התווים המסורתיים הן הקלטות של אמני ג'אז מאלתרים. זהו הבסיס שמתוכו נלמד. זה אומר למידה משמיעה, דרך האוזניים. בדיוק כמו שלמדתם לדבר את שפת האם שלכם - דרך האזנה.


השאלה היא איך ניגשים לזה? איך לומדים לנגן קטעי ג'אז?



התמדה וסבלנות:


אני רוצה לשתף אתכם בתהליך שאותו אני מבצע עם תלמידים שלי - במסגרת שיעורים פרטיים במוזיקה וגם במסגרת של הוראה במוסדות אקדמאיים. הוא מורכב ממספר שלבים שבנויים בסדר היררכי שאני מזמין אתכם לבצע. עבדו לאט ובסבלנות, אל תדלגו על שום שלב והתעקשו על ההצלחה שלכם. בפעמים הראשונות שתבצעו את התהליך הזה, הוא ייקח לכם זמן, יכול להיות שאפילו שבועיים. אבל ההשקעה הזאת מאד תשתלם עבורכם. בפעמים הבאות הזמן הזה ייתקצר למספר שעות.

השיטה הזאת עובדת. יש הוכחות רבות בשטח. ואני מבטיח לכם שהיא יעילה מאד ותקדם מאד את השליטה שלכם. אפשר לעבוד עליה עם מורה פרטי למוזיקה, עם חברים וגם לבד. כל אחד שיבחר מה שמתאים לו.


מוכנים? בואו נתחיל לנגן:


החליטו על קטע ג'אז שאתם רוצים ללמוד וחפשו ברשת מספר ביצועים שלו. למדו את ההקלטות האלה, וחפשו את הביצוע שהכי מדבר אלייכם. משלב זה התמקדו בו - ההקלטה הזאת תשמש את חומר הגלם שאיתו תעבדו - היא זאת שתחליף את ספר התווים.

מתחילים:

מנגינה

  • הקשיבו לקטע מספר פעמים ברצף, עם כל הקשבה נסו לקלוט כמה שיותר פרטים.

  • לימדו לשיר את המלודיה (מנגינה) של הנושא. בהתחלה עם ההקלטה ואח"כ בלעדייה.

  • לאט לאט, לימדו לנגן את המלודיה בע"פ: בלי תווים. פשוט מתוך השמיעה, בהחלט ניתן ואף רצוי לנסות לנגן עם ההקלטה. עשו זאת מספר רב של פעמים עד שתצליחו לנגן עם ההקלטה באופן מדוייק, כאילו אתם חלק מההרכב המוקלט.

  • אם הקטע הוא שיר – קיראו את מילות השיר והבינו את משמעותו של "הסיפור". אל תדלגו על השלב הזה אפילו אם אתם נגנים ולא עוסקים בשירה.


שורשים


  • הקשיבו היטב לתפקיד נגן הבאס, ונסו לשיר את התמצית של המהלך ההרמוני: את שורשי האקורדים בקטע. זהו שלב יחסית קשה, ואם לא תצליחו לבצע זאת עם הקטעים הראשונים שאתם לומדים, התעקשו עליו בהמשך הדרך.

  • אם לא הצלחתם לשיר את השורשים של האקורדים - העזרו בדף התווים של השיר, התרכזו בשורשי האקורדים בלבד ולמדו לנגן אותם.

  • למדו לנגן את שורשי האקורדים (כצלילים בודדים) - יחד עם ההקלטה.

  • כעת, למדו לשיר יחד עם הכלי שלכם את שורשי האקורדים.

  • למדו לשיר את שורשי האקורדים יחד עם ההקלטה של הקטע, הפעם מבלי לנגן.

בשלב הזה, השורשים של המהלכים ההרמוניים יושבים אצלכם היטב בתוך השמיעה הפנימית ובזיכרון המוזיקלי שלכם. השלב הזה חשוב מאד בביסוס של יכולת התמצאות בקטע - בזמן שאתם או שהחברים שלכם מאלתרים.


למתקדמים: הריצו את ההקלטה קדימה והפעילו אותה, סתם כך במקום אקראי, הקשיבו מספר שניות ונסו לקפוץ פנימה ולהצטרף עם שירה של השורשים. זה קשה, אבל אפשרי (אם לא היום, אז בהמשך הדרך)


אקורדים משולשים

  • עצרו את הזמן, והתמקדו בכל אחד משורשי האקורדים בשיר - בכל פעם אקורד אחר. השתמשו בכלי שלכם, ובנו מעל השורש הזה אקורד משולש (שורש, טרצה, קווינטה). הקשיבו היטב, הפעילו שיקול וביקורת ונסו למצוא איזה סוג של אקורד משולש אמור להתאים מעל השורש הזה (מז'ור, מינור, מוגדל, מוקטן) - אני כבר יכול לנחש, שיהיו לכם המון סימני שאלה. אל דאגה, זה חלק מהעסק. וגם אחרי שתהיו בטוחים בצבע של אקורד מסויים, ייתכן שבהאזנה הבאה, תגלו שהוא בעצם סוג אחר.

  • סבלנות. לאט לאט, בדקו את עצמכם שוב.

  • השתמשו בדף תווים, וכתבו את שורת האקורדים שמצאתם בסימולים מוסכמים (Gm, Bb, Cdim, F). שוב, ייתכן, ותתקשו להחליט על צבעם של חלק מהאקורדים.עשו זאת שוב ושוב עד שתמצאו את כל המהלך.

  • כשתהיו בטוחים באקורדים שהוצאתם משמיעה ורשמתם על הדף, למדו לנגן את האקורדים האלה: פסנתרנים - וגיטריסטים כהרמוניה (כל הצלילים ביחד), נגני כלי נשיפה - כארפג' (פירוק הצלילים של האקורד). בשלב זה, לא כביצוע סטייליסטי של הקטע, אלא רק כבדיקה של הצלילים שקבלתם. תקשיבו ותראו אם המהלך שקבלתם נשמע לכם הגיוני באוזן.

  • אני ממליץ בחום לכולכם להיעזר בפסנתר כדי לפרוש את האקורדים על המקלדת ולהאזין להם.


  • חזרה לדף התווים של השיר: כעת מותר להציץ ולהשוות את מה שאתם מצאתם עם דף התווים. אני מעיז לנחש שתגלו שיש אי התאמה בין מה שמצאתם ובין דף התווים. אבל רגע! לא כל אי התאמה מעידה על טעות שלכם. ייתכן שבדף התווים יש שגיאות (כן, כן, יש המון שגיאות בדפי תווים), בטח במידה ודף התווים נכתב כשעתוק של קטע מוקלט, בדיוק כמו שאתם עושים כעת. ייתכן שההקלטה שמתועדת בתווים היא בכלל הקלטה אחרת של אותו שיר. וייתכן שמי שהקשיב להקלטה טעה גם הוא. האמת לעיתים נמצאת אי שם באמצע הדרך.

  • נסו להעזר בדף התווים כדי לגבש דיעה מוצקה יותר על אקורדים שלגביהם היו לכם סימני שאלה. והגיעו להחלטה סופית.

  • לימדו לנגן את המהלכים ההרמוניים בתחילה מתוך דף התווים.

  • נתחו את המהלכים ההרמוניים שכתבתם:

  • זהו דרגות הרמוניות דיאטוניות (למשל במז'ור: I, IIm, IIIm, IV, V, VI, VIIdim).

  • זהו דומיננטות שניוניות, תחליפי טריטון, שאילה מודאלית (ייתכן שלא תהיו בקיאים במושגים אלה בשלב זה - גם זה בסדר).

  • למדו לנגן את האקורדים ברצף הנכון ובמפעם הנכון של השיר. (כפירוק - בארפג', או כהרמוניה - בבלוק אחיד).

  • העזרו בדף התווים שאתם כתבתם, ונגנו את האקורדים עם ההקלטה - בדקו את עצמכם.

  • כעת, נסו לזכור את המהלך ההרמוני בעל פה. אך אל תזכרו אותו רק כרצף של צלילים או סימנים. השתמשו בניתוח של הדרגות, והבינו את גם את ההגיון שעומד מאחורי מהלך האקורדים (מתי מגיעים לטוניקה, מתי יש II V לקראת המעבר לאקורד IV לדוגמא).

אקורדים מרובעים.


חזרו על כל האימון בחלק "אקורדים משולשים" - והפעם הרחיבו את האקורדים למרובעים (שורש, טרצה, קווינטה וספטימה).








מה הרווחנו?

לאחר סוג כזה של אימון, תהייה לכם בראש התשתית הדרושה כדי לתפקד בהרכב הג'אז - כמלווים וכסולנים. זה כמובן לא כל מה שדרוש, אלא היסודות המוצקים שאני ממליץ לכם בחום לבסס. כעת אתם מכירים היטב את המבנה של הקטע, מכירים את המנגינה לעומק, שומעים את המהלכים ההרמוניים, מבינים אותם, יודעים לנגן אותם על הכלי שלכם - עם, או אפילו גם בלי דף התווים. כעת אתם מוכנים לעבור לשלב הבא.



אשמח לשמוע תגובות על ההתנסות שלכם, אתגרים, תובנות, שאלות וכל מה שבא לכם לשתף כאן.





1,537 views0 comments
bottom of page