פורגי ובס (חלק א), סיפור ואופרה/ גרשווין

Updated: Jul 23, 2018

הרומן "פורגי" והאופרה "פורגי ובס"


פורגי ובס הפקת התיאטרון

מכירים, נכון?


האופרה "פורגי ובס" (Porgy and Bess) עלתה לבמה בשנת 1935, ומאז תפסה את מקומה כאחת היצירות החשובות של המאה העשרים. היא נכתבה על ידי ג'ורג' גרשווין בעזרתו של אחיו – איירה אשר היה אחראי על הליברטו, על פי סיפור של דובווס הייווארד בשם "פורגי". האופרה מגוללת סיפור חייהם של השחורים בדרום קרוליינה של תחילת המאה שעברה ומתמקדת בסיפור אהבתם של פורגי הקבצן הנכה ובס. ביצירתו מפליא גרשווין לשלב בין אלמנטים אופראיים אירופאים קלאסיים ואומנותיים, לבין אלמנטים פופולאריים עממיים מהעולם המוזיקלי של השחורים באמריקה – בלוז, גוספל וספיריטואלס. אכן, עלוני המידע בהצגת הבכורה של האופרה הגדירו אותה כ"אופרה עממית (folk) אמריקאית" (Allen, 2004).


האופרה נכתבה עבור קאסט שרובו המכריע מושתת על זמרים ושחקנים שחורים, דבר שהיה מאד נדיר לתקופה. כמה מהקטעים מהאופרה כמו: Summertime ו –It aint' necessarily so, הפכו לקלאסיקה של הלהיטים של המאה העשרים, וזכו לביצועים מגוונים החל מג'ניס ג'ופלין ועד מיילס דייויס.


  • רקע היסטורי

למשפחת גרשוביץ' - מהגרים יהודים שהגיעו מרוסיה לארה"ב בשנות התשעים של המאה התשע-עשרה, נולדו שני בנים: ישראל נולד בשנת 1896 בניו יורק, ובשנת 1898 נולד אחיו יעקוב בברוקליין. לימים נודעו האחים כאיירה וג'ורג' גרשווין (George and Ira Gershwin - The official Website). שניהם שתפו פעולה במהלך חייהם ביצירה משותפת שמהווה את אחד מעמודי התווך המרכזיים בתרבות המוזיקלית האמריקאית: ג'ורג' כתב את המוזיקה, ואירה כתב את המילים לרוב שיריו.



בשנת 1926 ג'ורג' גרשווין קרא את הרומן "פורגי" מאת דובווס הייווארד והחליט להלחין אופרה באורך מלא המבוססת על הספר. בסופו של תהליך יצירה ארוך הועלתה האופרה "פורגי ובס" בניו יורק באוקטובר 1935, וזכתה רק ל 124 הופעות אשר אפילו לא כיסו על ההוצאות הכרוכות בהפקתה. שנים ארוכות לאחר מכן התבססה בסופו של דבר האופרה פורגי ובס כאחד מאבני הדרך החשובות המעצבות את התרבות המוזיקלית האמריקאית, ואחת היצירות החשובות במאה העשרים.


פורגי – הרומן, פורגי ובס - האופרה


  • אז, מי כתב?

את הרומן "פורגי" כתב מחבר לבן מדרום קרוליינה בשם דובווס הייווארד (DuBose Heyward). דורות'י הייווארד, מחזאית מאוהיו אשר הייתה נשואה לדובווס עיבדה את הרומן למחזה. המחזה הועלה על ידי גילדת התיאטרון של ניו יורק בשנת 1927. ג'ורג' גרשווין קרא את הרומן פורגי בשנת 1926 ופנה להייווארד בבקשה להפוך את הרומן לאופרה, הייווארד היסס ולא נתן תשובה חיובית ברורה. בנובמבר 1927 הם נפגשו כדי לקדם שיתוף פעולה טנטטיבי ועתידי הנוגע לחומר מהרומן (Davis & Pollack, 2007). ההצגה פורגי הייתה אחד מהלהיטים הגדולים של שנות העשרים של המאה הקודמת. היא הציגה קאסט גדול שרובו המכריע מבוסס על שחורים, במופע דרמטי ורציני. ההצגה הועלתה 217 פעמים בברודווי, ועוד 137 פעמים בחזרתה ב 1928 למסע הופעות בארה"ב ואפילו בלונדון. גרשווין התרשם מההצגה עד עמקי נשמתו, דבר שהעצים את רצונו להפוך את פורגי לאופרה.


בשנת 1929 ה Metropolitan Opera העניקה לגרשווין מימון לאופרה, באופן מפתיע הוא פנה דווקא ל"דיבוק". בסופו של דבר הוא נכשל בהשגת הזכויות לדיבוק ושיתוף הפעולה בין הייוארד וגרשווין יצא לדרך.


בתהליך היצירה, יצא גרשווין אל קרוליינה ושהה ארוכות ב- Folly Island במהלך 1934 כחלק ממחקריו על מוזיקה שחורה מקומית. אחיו של ג'ורג' – איירה, עוזר בכתיבת הליברטו. בסופו של דבר האופרה נכתבה ובוצעה בפעם הראשון בברודווי בעשרה לאוקטובר 1935.


חיתוכים משמעותיים נערכו לפני, במהלך, ואחרי הרצת האופרה ב- Colonial Theatre בבוסטון. אלו קצרו את האופרה בעלת שלוש המערכות מארבע שעות לשלוש שעות בערך. הדבר נעשה למרות מחאתם של מבקרים רבים הטענו כי החיתוך משחית את האופרה, אף קאסט לא יכול היה לעמוד במופע כל כך ארוך, אשר בוצע לפעמים פעמים ביום (Davis & Pollack, 2007).

עבודתו של גרשווין לא התקבלה בארצות הברית כאופרה לגיטימית עד שנת 1976 בה הפיקה Huston Grand Opera את האופרה המלאה, תשע שנים מאוחר יותר הפיקה אותה ה Metropolitan Opera..




היבטים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים סביב האופרה

  • האם ידעתם?

ביקורות רבות נשמעו מצד גורמים שונים בנוגע לאופרה. גרשווין הואשם לא פעם בגזענות, בהתנשאות ובשימוש ציני באומללותם של צאצ